سرخط خبرها

آغاز پویش اجتماعی «از حق نگذریم» در سطح مشهد با اکران طرح‌هایی از علیرضا پاکدل

  • کد خبر: ۳۶۵۳۳
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
آغاز پویش اجتماعی «از حق نگذریم» در سطح مشهد با اکران طرح‌هایی از علیرضا پاکدل
چندی روزی می‌شود که پویش اجتماعی «از حق نگذریم» با نمایش کارتون هایی از علیرضا پکدل در سطح شهر مشهد آغاز شده است. پویشی که هدفش آشنایی مردم با حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی است.
شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - به گفته سرپرست اداره اطلاع‌رسانی شهرداری، پویش اجتماعی «از حق نگذریم» هم‌زمان با سالگرد تصویب منشور حقوق شهرنشینی در شورای اسلامی شهر مشهد راه‌اندازی شده است تا به نوعی تلنگری به مردم در یادآوری حقوقشان باشد.

میلاد رهنما همچنین یادآور می‌شود: در این پویش ۷۰ استرابرد در قالب ۹ طرح با مضمون بند‌های منشور حقوق شهرنشینی و ۷۵ بیلبورد نیز در قالب ۹ طرح با مضامین دیگری از بند‌های حقوق شهرنشینی در نقاط مختلف شهر نصب شده‌اند. همچنین تلویزیون‌های شهری نیز در چهارچوب پویش اجتماعی «از حق نگذریم» اکران‌هایی با مضمون حقوق شهرنشینی دارند. یکی از تفاوت‌های این پویش با دیگر پویش‌های سطح شهر در استفاده از کارتون برای انتقال مفاهیم است. می‌توان گفت که این اولین‌باری است که در پویش‌های این‌چنینی از کارتون استفاده می‌شود. هنری که همیشه نشان داده می‌تواند ارتباط خوب و سریعی با مردم برقرار کند. علیرضا پاکدل کارتونیست مشهدی که افتخارات زیادی در سطح ملی و بین‌المللی در کارنامه خود دارد، هنرمندی است که برای این پویش کارتون طراحی کرده است.


fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj fgjgfjgfj
 

استفاده از کارتون برای اولین‌بار

پاکدل درباره چگونگی طراحی برای این پویش توضیح می‌دهد: هدف از این پویش آشنایی بیشتر مردم با حقوق شهروندی است. با توجه به نقطه‌نظراتی که مسئولان شهردای داشتند، مطالب و موضوعاتی به من ارائه شد و من سعی کردم درباره آن‌ها، کارتون‌هایی با هم‌فکری و هماهنگی شهرداری و آنچه خودم از این موضوعات استنباط کرده بودم طراحی کنم.

او با اشاره به اینکه حدود ۹ طرح برای پویش اجتماعی «از حق نگذریم» ارائه کرده است می‌گوید: در این کارتون‌ها به موضوعات مختلفی مثل امکانات رفاهی برای کودکان، خدمات مترو، ارائه خدمات به زائران و محیط زیست پرداخته‌ام. همچنین درکنار این طرح‌ها شعار‌هایی که از سوی مسئولان شهرداری تهیه شده بود به صورت گرافیکی قرار گرفته است.

این کارتونیست با بیان اینکه شهرداری مشهد اولین بار است که در این نوع فضا و برای این‌گونه موضوعات از کارتون و کاریکاتور استفاده می‌کند، یادآور می‌شود: در پویش‌های قبلی معمولا از عکس و گرافیک استفاده شده بود. من با تمام احترامی که برای این دو گروه قائل هستم، ولی فکر می‌کنم خیلی در ذهن مخاطب عام ماندگار نشدند و فکر می‌کنم استفاده از کارتون در پویش می‌تواند آن را ماندگار کند. چون کارتون تأثیرگذاری خیلی زیادی بر مخاطب عام و بخش‌های مختلف جامعه دارد و همیشه در ذهن می‌ماند.

او تأکید می‌کند: البته در این روز‌ها مخاطب عام به دلیل شیوع بیماری کرونا رفت و آمد زیادی در سطح شهر ندارد. از این‌رو شرایط با زمان اکران دیگر پویش‌ها متفاوت و عرصه نابرابر است. با این حال فکر می‌کنم با همین محدودیت‌های تردد در شهر، پویش اجتماعی «از حق نگذریم» تأثیر بیشتری نسبت به قبلی‌ها داشته باشد.


ظرفیت بالای کارتون در آگاهی‌بخشی

پاکدل با اشاره به همکاری‌های پیشینش با سازمان زیباسازی شهر تهران برای چنین پویش‌هایی با موضوعات مختلف می‌گوید: خیلی دوست داشتم این اتفاق را در مشهد ببینم که خدا را شکر رخ داد و امیدوارم که بازخورد خوبی بگیریم.
او با ابراز امیدواری برای استفاده از کاریکاتور و کارتون در همه پروژه‌های فرهنگی شهرداری خاطرنشان می‌کند: من آثاری با موضوع کرونا کشیده بودم که بدون رفتن روی بیلبورد و به صورت شخصی پخش و خیلی دیده شد. این موضوع نشان می‌دهد که کارتون خیلی خوب می‌تواند با ایجاد جذابیت‌های تصویری و برقراری ارتباط سریع با مخاطب، مردم را درباره موضوعات مختلف آگاه و به نهادینه شدن برخی موضوعات در جامعه کمک کند.

این کارتونیست همچنین یادآور می‌شود: مشهد یکی از قطب‌های بزرگ کارتون در دنیاست و کارتونیست‌های بزرگ بسیاری در این شهر فعالیت می‌کنند، ولی متأسفانه در این سال‌ها به این رشته که می‌تواند در فضای عمومی جامعه در بخش‌های مختلف کمک کننده باشد، کمتر توجه شده است.

پاکدل با تأکید بر ظرفیت بالای کارتون در نشان دادن مباحث شهری می‌گوید: یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در مباحث شهری که می‌تواند از لحاظ آموزشی و فرهنگ‌سازی مؤثر باشد کارتون است و از این‌رو همه‌جای دنیا و همچنین در تهران خیلی از این قضیه استفاده می‌کنند؛ بنابراین جا دارد که از این ابزار در شهر مهمی مثل مشهد نیز بهره برده شود.

او ابراز امیدواری می‌کند که استفاده از طرح‌های کارتونی در پویش «از حق نگذریم» بتواند شرایطی فراهم کند که بخش‌های مختلف نهاد‌های متولی فرهنگ در همه حوزه‌ها سمت این رشته بیایند و از آن استفاده کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->